“Lightyear is on a mission”

Lightyear

Op de automotive campus in Helmond worden we vriendelijk ontvangen door Marijn van den Bliek. In een ogenschijnlijk rustige en bijna lege hal laat Marijn zien waar Lightyear mee bezig is: de ontwikkeling van een zonneauto; een auto die op zonlicht rijdt. Een innovatie waar – op moment van schrijven – slechts één ander bedrijf zich mee bezig houdt.

Het doel van Lightyear is om de twee grootste nadelen van elektrische auto’s op te lossen: de actieradius en het laadproces. “De auto-industrie pakte deze innovatie niet adequaat genoeg op, waardoor de oprichters van dit bedrijf dachten: we gaan het zelf doen. In 2016 is het plan uitgewerkt en is Lightyear opgericht”, zegt Marijn, prototype engineer bij Lightyear.

Lightyear is opgericht door vijf alumni die gezamenlijk in Solar Team Eindhoven zaten en met twee Solar auto’s twee keer wereldkampioen zijn geworden. Na deze twee overwinningen konden ze niet aan de zijlijn blijven staan bij de ontwikkeling van zonneauto’s. De missie is om elektrische auto’s beschikbaar te maken voor iedereen én overal. Nu twee jaar later heeft Lightyear een productiehal van 3000 m² geopend en zijn ze hard op weg om de eerste auto’s daadwerkelijk op de markt te brengen. Met hulp van een niet bij naam genoemd Italiaans designbureau is het unieke ontwerp van de ‘Lightyear One’ tot stand gekomen. De Lightyear One wordt een vijfzits hatchback met aandrijving in alle wielen en een actieradius tot 800 kilometer.

Lightyear on a mission
Lightyear on a mission

Marijn neemt ons mee door het bedrijf. “Op dit moment (februari 2019, red.) wordt in deze hal de productielijn opgebouwd, waar we binnen nu en drie jaar 1000 auto’s willen assembleren”, aldus Marijn. Aan de voorkant van het pand wordt een vier verdiepingen tellend kantoor neergezet, zodat straks alles in één pand aanwezig is. Er werken inmiddels ruim 140 mensen bij Lightyear, waarbij vier afdelingen écht gericht zijn op de bouw en ontwikkeling van de auto. Het doel is om dit jaar meerdere prototypes te bouwen zodat elke afdeling aan de slag kan om zijn aandeel in de auto te optimaliseren. In de zomer van 2019 moeten de eerste prototypes klaar zijn en in 2020 moet de Lightyear One op de Nederlandse wegen rijden.

Marijn is in mei 2018 gestart bij Lightyear en kreeg als opdracht om de werkplaats naar eigen idee en inzicht in te richten. In deze werkplaats worden onderdelen gemaakt voor functionele prototypes. Naast een aantal 3D printers staan er ook twee Style machines: een draaibank en een freesbank. “Ik was echt op zoek naar machines die zeer eenvou- dig te programmeren zijn en die geschikt zijn voor enkelstuks. Wij maken hier maximaal vier verschillende onderdelen per keer,” geeft Marijn aan. “Met dit in gedachte ben ik op internet gaan zoeken en ben ik Style tegengekomen. Nadat ik bij Style was en een demonstratie had van Ariean, voldeed alles aan mijn verwachting. De machines zijn geschikt voor precies dat wat we maken.” De reden voor een eigen werkplaats is simpel: “We willen zo veel mogelijk van deze techniek in huis houden en onze intensieve engineering niet zo- maar uit handen geven. Echt specialistische onderdelen kopen we wel in omdat je niet in alles het beste kunt zijn”, zegt Marijn.

De Lightyear One is afgelopen september gepresenteerd aan kopers en een selecte groep familieleden. “Het kan wel eens moeilijk zijn om niet precies te vertellen wat je maakt of doet, omdat we straks met de onthulling iedereen versteld willen doen staan”, lacht Marijn. “Gelukkig kan ik met mijn collega’s – die allemaal gedreven zijn en geloven in het succes van deze auto – goed sparren. Je moet echter wel een autofanaat én milieubewust zijn. De meesten rijden nu al in een elektrische auto en hebben thuis zonnepanelen.”